Ota yhteyttä

2000€ sijoituksella 500€ päivämyynti?

Olisitko valmis sijoittamaan 2 000 euroa, jos tietäisit saavasi sen ansiosta myyntiä 500 euroa päivää kohden seuraavien kuukausien, tai jopa vuosien, ajan? AV-tuotteita myyvä Valkokangas.net päätti tehdä juuri näin.

Valkokangas.netin perustaminen

Valkokangas.net -nimistä verkkokauppaa alettin rakentamaan maaliskuussa 2009. Kun suunniteltiin, millä uusi verkkokauppa saataisiin suuren yleisön tietoon, oli valinta helppo. Verkkokaupan perustajilla Miika Utoslahdella ja Jarkko Kaatosella oli jo ennestään hyviä kokemuksia hakukoneoptimoinnista ja maksullisesta mainostamisesta Googlessa.

Miika Utoslahti oli jo tehnyt Onetissa hakukoneoptimointia mm. eräälle kansainväliselle, lähes 10 000 ihmistä työllistävälle suuryritykselle ja nähnyt siten useaan otteeseen taitavalla hakukoneoptimoinnilla saavutettavat mahtavat tulokset. Jarkko Kaatonen taas toimi verkkokauppaa perustettaessa hakukonemarkkinoinnin myyntipäällikkönä Onetilla.

Mitä kaikkea Valkokangas.netin optimointiin sisältyi?

- Hakukoneystävällinen tekniikka
- Avainsanojen analysointi
- Kilpailijoiden analysointi
- Sivuston helppokäyttöisyys
- Tekniikan ja analyysien perusteella tehtyjen suunnitelmien toteutus
- Sivuston ilmoittaminen Googlelle
- Kävijäseuranta ja kuukausittainen raportointi
- Sivuston lisääminen Onetin referenssilistaukseen

Optimoinnin hinta alk. 1500€ (lopullinen hinta määräytyy toimialan ja sivuston laajuuden mukaan)


Kustannukset ja tulokset

Hakukonenäkyvyys otettin huomioon heti verkkokauppaa rakentaessa. Verkkokaupan laajuudesta riippuen hakukonenäkyvyyden huomioon ottaminen tuo lisäkustannuksia karkeasti 1 500 – 10 000 euroa. Valkokangas.netin tuotevalikoima ei ollut kovin laaja, joten lisäkustannus olisi ollut n. 2 000 euroa. Uutta verkkokauppaa ei markkinoitu millään muulla tavalla.

Tulokset alkoivat näkyä vähitellen verkkokaupan avaamisen jälkeen. Kun Google oli löytänyt uudet sivut, niin sivujen sijoitus tärkeimmillä hakusanoilla (esim ”valkokangas”) alkoi vähitellen nousta (Google nostaa aina uusien sivujen sijoitusta vähitellen). Kun sivujen avaamisesta oli kulunut kolmisen viikkoa, tuli ensimmäinen puhelu ja kaupaksi meni ensimmäinen valkokangas. Mutta saman päivän aikana tuli vielä lisää puheluja ja kauppaa! Valkokangas.net oli vihdoin noussut Googlen ensimmäiselle sivulle tärkeimmillä hakusanoilla.

Nyt vajaan puolen vuoden päästä Valkokangas.net löytyy Googlen ilmaisten hakutulosten ensimmäiseltä sijalta tärkeimmillä avainsanoilla, kuten ”valkokangas” ja ”valkokankaat”. Monipuolisesti tehdyn optimoinnin ansiosta sivustolle tullaan myös satojen muiden hakusanojen kautta. Valkokangas.netin sivuilla kävi jo vajaa puoli vuotta perustamisen jälkeen päivittäin 40-110 kävijää ja keskimääräinen päivämyynti vaihteli 500 euron kummallakin puolella. Verkkokauppaa ei ollut vielä tuolloin mainostettu missään muualla vaan tunnettuu oli saavutettu täysin Googlen avulla. Vuoden 2010 helmikuussa veroton päivämyynti on keskimäärin jo lähes 2 000 € ja kävijöitä useita satoja päivässä. Osa kävijöistä on jo alkanut saapumaan sivulle suoralla osoitteella (n. 15 %), mutta ylivoimaisesti suurin osa kävijäliikenteestä tulee edelleen Googlen kautta (n. 80 %).

Mitä kaikkea sivuston optimointiin sisältyi?

Ensinnäkin sivuston tekniikka rakennettiin alusta alkaen hakukoneystävälliseksi. Tämä parantaa tulevalla hakukoneoptimoinnilla saatavia tuloksia huomattavasti. Tästä johtuen uuteen verkkokauppaan kannattaa tilata hakukoneoptimoinnin lisäksi aina tekninen toteutuskin Onetilta.

Tämän jälkeen tehtiin laajat analyysit koko AV-alan sanoista. Näiden joukosta valittiin kaikkein tehokkaimmat sanat, joilla lähdettäisiin tavoittelemaan Googlen hakutulosten parhaita paikkoja. Myös kilpailutilanne analysoitiin huolellisesti.

Myös sivun helppokäyttöisyyteen kiinnitettiin huomiota. Tämä liittyy enemmänkin konversio-optimointiin, joka tehdään automaattisesti uusiin meiltä tilattuihin kotisivuihin ja verkkokauppoihin.

Lopuksi kaikki optimointiin liittyvät tekniset muutokset ja erilaisten analyysien perusteella tehdyt suunnitelmat toteutettiin verkkokauppaan. Luonnollisestikin uusi sivu ilmoitettiin Googlelle ja sivuun asennettiin maksuton kävijäseurantaohjelma, joka lähettää viikoittain tai kuukausittain raportin sivun liikenteestä. Sivu lisättiin myös Onetin referenssilistalle, jonka ansiosta sivun arvostus Googlen silmissä nousi (ns. Google Pagerank).

Tutustu Valkokangas.netin verkkokauppaan osoitteessa www.valkokangas.net

Pyydä myös meiltä tarjous hakukoneoptimoinnista, jonka avulla sinäkin saat lisättyä myyntiäsi tai startattua uuden yrityksesi markkinoinnin erittäin kustannustehokkaasti!





Referenssejä